Toen De Ketelfactory in 2009 opende, stond herman de vries al op de lijst van gewenste kunstenaars. De vraag van Colin Huizing, curator van het Stedelijk Museum Schiedam, om gelijktijdig met de overzichtstentoonstelling in het museum een tentoonstelling van hermans werk te organiseren, werd dan ook meteen positief beantwoord.
Het resultaat is de tentoonstelling ‘no thing’ met nieuw werk van herman de vries, zoals tekeningen gemaakt met kleurpotlood en met verbrand hout uit zijn leefomgeving.
In de kleurpotloodtekeningen zijn veel elementen uit zijn oeuvre terug te zien: grasjes, riet, bladeren, takjes, kriebels, rechte lijntjes, krullen. De tekeningen zijn in hun beweeglijkheid en de rijkdom aan kleuren bijna grafische vertalingen van de natuur. De houtskooltekeningen zijn gemaakt met verbrande stukken hout uit het Steigerwald. Soms zijn ze in een directe beweging uitgevoerd, een andere keer is een tekening bijna percussiewerk op papier. herman de vries maakt in De Ketelfactory een installatie met jeneverbessen. Op een wand tekent hij zijn grootste tekening met verbrand hout tot nu toe.
In dezelfde periode vindt in het Stedelijk Museum Schiedam de tentoonstelling ‘all’ plaats, die een overzicht biedt van het oeuvre van de kunstenaar. In het park De Plantage, op de route tussen het Stedelijk Museum Schiedam en De Ketelfactory, zijn (blijvende) kunstinpassingen van herman de vries te zien. De tentoonstelling ‘to be all ways to be’ van herman de vries, met als curatoren Colin Huizing en Cees de Boer, zal Nederland vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië in 2015.
herman de vries
herman de vries (Alkmaar, 1931) spelt zijn naam opzettelijk zonder hoofdletters om ‘hiërarchieën te vermijden’. In zijn werk en leven legt hij altijd de relatie tussen mens en natuur. Zintuiglijkheid, directheid en vrijheid van denken en handelen zijn daarbij leidraad. Kunst staat voor hem niet voor het afbeelden van de natuur, maar voor het ruimte bieden aan het directe ‘zijn’. Natuur, cultuur en wetenschap zijn voor hem doorlopend verweven. Vrijheid en precisie gaan samen met een verlangen naar ‘alles’, dat bijzonder genoeg leidt tot een fascinatie voor het ‘niets’.
Het oeuvre van herman de vries kent een verscheidenheid aan vormen: verzamelingen (zoals een grote collectie aardemonsters van over de hele wereld), ‘collages trouvés’, tekeningen, teksten, installaties, foto’s, films en een diversiteit aan kunstenaarsboeken. Sinds 1970 is hij werkzaam in Eschenau, Duitsland, waar leven en werk vloeiend samengaan.
distillatie ‘wit is overdaad’
Datum: 12 oktober 2014
Met medewerking van: Cees de Boer, Alec Finlay en Jannie Pranger
Cees de Boer over herman de vries
Cees de Boer, freelance schrijver en curator van Stedelijk Museum Schiedam, spreekt over de filosofische en kunstzinnige aspecten van het werk van herman de vries. Cees de Boer is samen met Colin Huizing curator van de tentoonstelling ‘to be all ways to be’ van herman de vries, die Nederland zal vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië in 2015.
Alec Finlay over zijn werk
De Schotse kunstenaar Alec Finlay werd geboren in Schotland in 1966. Hij is kunstenaar, dichter en uitgever. Veel van zijn projecten gaan over de menselijke interactie met de natuur en het landschap. Hij maakt gebruik van een breed scala aan media en vormen, van beeldhouwkunst en collage, tot audio-visuele media, neon en nieuwe technologieën.
Alec Finlay vertelt over zijn werk, waarin nauwe verwantschappen zijn te ontdekken met het werk van herman de vries.
Jannie Pranger
Jannie Pranger is één van Nederlands bekendste zangeressen op het gebied van Nieuwe Muziek. Zij werkte samen met componisten zoals Iannis Xenakis, György Kurtág, Louis Andriessen en Alexander Knaifel. Zij is daarnaast onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, faculteit Geesteswetenschappen.
Jannie Pranger voert ondermeer de compositie 4’33” van John Cage uit.
videoportret
publicatie
Bij de gezamenlijke tentoonstellingen verschijnt een publicatie in drie delen, aangevuld met twee DVD’s. De DVD van De Ketelfactory bevat het videoportret van herman de vries, gemaakt door Kim Everdine Zeegers, en opnamen van de kunstenaar aan het werk, zoals aan de wandtekening die in De Ketelfactory te zien is. Op de DVD van het Stedelijk Museum Schiedam vertelt herman de vries over zijn werken op de overzichtstentoonstelling in het museum. De opnamen hiervoor zijn gemaakt door zijn zoon Vince de Vries.
Uitspraken van herman de vries, opgenomen in de publicatie:
“ik ben dit, ik ben hier. daarom werk ik vanuit mezelf en sta ik in verbinding met de wereld om me heen.”
“eenvoud is goed. als iets eenvoudig is, is het duidelijk. ik vind het mooi om duidelijk te zijn. ik zie duidelijkheid niet als een intellectueel concept. het gaat over de directe ervaring.”
“als ik buiten ben en het lukt me om vrij van gedachten te zijn, ben ik ook vrij van concepten. ik vind dan een nieuwe, frisse uitgangspositie.”
“ik spreek over kunst als een vorm van bewustzijn. bewustzijn heeft te doen met zijn, niet met denken. denken komt voort uit het zijn. het bewust zijn.”
Het gebundelde pakket is te koop in De Ketelfactory en in het Stedelijk Museum Schiedam.
bestellen
artikelen
Rozengeur in Schiedam – Wim Boevink in Trouw
Met herman op stap in de natuur – Henny de Lange in Trouw
Beeldende kunst, Sacha Bronwasser in Volkskrant
Het is niet goed om alles uit te spreken – Joyce Roodnat in NRC
Eén grote oefening in aandacht – Janneke Wesseling in NRC
Natuur wordt kunst – Maaike Stafhorst in De Telegraaf
Groen beheer – Evelien Lindeboom in het Financieele Dagblad
herman de vries – Wim Adema in Het Beeldende Kunstjournaal
Tachtigers zijn de rebellen van nu – Sandra Smallenburg in NRC
Met het hoofd op aarde – Frits de Coninck in Museumtijdschrift
herman de vries in Schiedam – Beatrijs Schweitzer in Beeldenmagazine