Met de tentoonstelling ‘Working around the World’ maakt De Ketelfactory voor het eerst de keuze voor een internationale tentoonstelling. De Noorse kunstenaar Frank Åsnes verblijft en werkt weliswaar regelmatig in Nederland, maar haalt zijn inspiratie uit de ongerepte ruigheid van de natuur in Noorwegen. In het Nordic Artists’ Centre in Dale, aan de westkust van Noorwegen, leerde hij ruim tien jaar geleden Aeneas Wilder kennen. Deze van oorsprong Schotse kunstenaar heeft inmiddels Japan als uitvalsbasis en hij bouwt over de hele wereld zijn installaties. Voor deze tentoonstelling ontmoeten zij elkaar opnieuw in Nederland.
De constructies van Frank Åsnes en Aeneas Wilder balanceren op het scherpst van de snede. Aan de basis van hun objecten ligt een eenzelfde gevoel voor eenvoud. De werken zijn zo sterk als het kleinste onderdeel waaruit ze zijn opgebouwd, al ogen ze licht en luchtig. Aan elk stukje materiaal en elke fase in het werkproces geven zij evenveel aandacht. In De Ketelfactory komen hun werken samen: kleurige spiralen, kartonnen cilinders, compacte houten maquettes en een zinderende wandtekening.
Frank Åsnes
Frank Åsnes is geboren in Noorwegen, maar studeerde in Nederland aan de kunstacademie van Den Bosch (1985-1990) en in Düsseldorf bij Tony Cragg (1993-1994). Vanuit zijn atelier in ‘Station K’ te Sandnes (N), werkt hij aan zijn sculpturen en tekeningen. Materialen waarmee hij graag werkt zijn karton, glas, metaal, plexiglas, beton en kleurige wasknijpers – de afgelopen jaren verzamelde hij er zo’n 20.000 en verwerkte ze in willekeurige samenstelling in zijn objecten. Vanuit de eigenschappen van de materialen komt Åsnes tot eigenzinnige, architectonische constructies. Hij heeft een voorliefde voor symmetrie.
Aeneas Wilder
Aeneas Wilder studeerde aan het Duncan of Jordanstone College of Art & Design (Dundee, Schotland) en behaalde zijn postgraduate diploma aan het Edinburgh College of Art. Sinds 1998 woont en werkt hij in Japan. Wilder bouwt zijn torens en koepels uit gelijkvormige stukken hout. De enige verbinding die hij gebruikt, is de zwaartekracht. Het liefst werkt hij op locatie, zodat hij zich kan laten inspireren door de mogelijkheden van de plek. Ook laat hij ruimte vrij voor de vergankelijkheid: zijn bouwwerken mogen naar verloop van tijd omtuimelen en weer samenvallen met de berg blokken en losse latten waarmee hij begon.
distillatie ‘Working around the World’
Datum: 23 oktober 2011
Met medewerking van: Arild Bergstrøm
Arild Bergstrøm. Werken aan nieuwe ideeën
Voor een kunstenaar een kunstwerk maakt, moet hij of zij zichzelf daartoe in staat stellen. Wat zijn de mogelijkheden? Werken op locatie als artist in residence is een beproefde methode, die ook werkte voor Frank Åsnes en Aeneas Wilder. In 2000 waren zij te gast in het Nordic Artists’ Centre Dale in Noorwegen. Arild Bergstrøm, voormalig directeur van het kunstcentrum, vertelt over het instituut en de mogelijkheden die het biedt voor kunstenaars.
Aeneas Wilder toont beelden van de plaatsen van over de hele wereld, die hij als artist in residence heeft bezocht.
videoportret
publicatie
Frank Åsnes: “Ik wil laten zien dat alle werken een geheel vormen en ze met elkaar te maken hebben of uit elkaar voort lijken te komen. Mijn manier van werken is het beste als organisch te omschrijven. Ik heb lang met karton gewerkt, een gemakkelijk materiaal. Hoe fragiel het ook is, er ontstonden vanzelf architectonische constructies. Ik tekende het niet van te voren uit. Wat ik probeer is een vorm van vrijheid te vinden door op deze manier te werken. Soms ben ik verbaasd als ik zie hoe restmateriaal precies in een vorm blijkt te passen. Dan merk ik pas goed hoe een vorm zich verhoudt tot een eerder gemaakte vorm, en op zo’n moment moet ik vaak aan de natuur denken.”
Aeneas Wilder: “Voor mij gaat het allemaal terug naar een gevoel dat ik had tot m’n vijfde. Een gevoel dat ik aan en uit kon schakelen wanneer ik in bed lag. Het is te vergelijken met de ervaring die je kunt hebben wanneer je in een floattank in het donker op zout water drijft. Ik wist toen dat er uiteindelijk iets was dat me begrensde, maar niet waar dat eindigde, want alles was donker en je kon het niet zien, ruiken of aanraken. Alsof je gewichtloos in een universum zonder sterren bent. En dat gevoel, denk ik, is de herinnering aan de baarmoeder. Voor mij is dit gevoel verbonden met de essentie van wat ik maak.”
bestellen
artikelen
De Distillatie – Frits de Coninck in Museumtijdschrift